Adaptacja w High Five

Moment rozpoczęcia przygody z przedszkolem to okres szczególny w życiu każdego maluszka ale też i jego rodziców. Czas, kiedy dzieci zostają wypuszczone z opiekuńczych skrzydeł rodziców jest trudny zarówno dla jednych, jak i dla drugich (kto wie, czy to właśnie rodzice nie przeżywają tego bardziej). Dlatego też okres adaptacji, pierwszego kontaktu dziecka z nowym otoczeniem jest dla nas bardzo ważny, staramy się zrobić wszystko co w naszej mocy, aby ten etap ułatwić.

Przedszkole High Five opracowało własny, autorski program adaptacyjny, w którym opieramy się na indywidualnych potrzebach każdego dziecka. Adaptacja dziecka do przedszkola to bowiem proces związany z przyzwyczajeniem go do nowego miejsca i otoczenia. To okres przejściowy i trwa różnie. Zwykle od tygodnia do miesiąca, ale nie narzucamy określonego czasu w jakim adaptacja powinna się zacząć i skończyć.

Każde dziecko jest inne, każde zmaga się z innymi emocjami, lękami, jest mniej lub bardziej otwarte na zmianę, nowe doświadczenia. Są dzieci, którym wystarczy dosłownie jeden dzień wspólnego pobytu z rodzicami w przedszkolu i już bez problemu i radośnie machają rodzicom na pożegnanie i biegną do nowych kolegów, koleżanek.

Z drugiej są też dzieci, którym potrzebny jest dużo dłuższy czas spokojnego oswajania nowego miejsca w bezpiecznym towarzystwie rodzica, co wynika np. z tego, czy dziecko zostawało pod opieką innych osób aniżeli rodzice, czy miało kontakt z innymi dziećmi, w tym ze swymi rówieśnikami (np. w żłobku) lub jak silna więź łączy go z rodzicami.

Proszę pamiętać, że nie ma dziecka, które by się nie zaadoptowało!!! Przyjdzie moment, że i Państwa pociecha zapominając o pożegnalnym całusie z radością wbiegnie do przedszkola, a potem trudno będzie ją stamtąd wyciągnąć.

Nasz program adaptacyjny składa się z kilku etapów. O wprowadzeniu kolejnego etapu decydują indywidualne możliwości i potrzeby dziecka, a także ważny głos rodzica.

Każdemu dajemy czas na oswojenie się z nową sytuacją (poniższe etapy to propozycje do wspólnego z rodzicem doprecyzowania):

  • najpierw dziecko przychodzi na krótki czas z rodzicami, poznaje przedszkole,
  • kiedy dziecko jest już gotowe zostaje na krótki moment w sali z nauczycielami i dziećmi w przedszkolu.
  • w miarę oswajania się dziecka z otoczeniem wydłużamy okres samodzielnego pobytu dziecka (np. na 1 godzinę, na 2 godziny, wprowadzamy wspólne jedzenie posiłku i próba drzemki).
  • w nowym miejscu, dążymy również do tego, żeby dziecko żegnało się z rodzicami zaraz po przyjściu.
  • nasz przedszkolak żegna się z uśmiechem na ustach z rodzicami i z ochotą zostaje w swoim przedszkolu.
Preschool Songs
Źródło: caseywest, Preschool Songs, https://www.flickr.com/photos/caseywest/4604030543, (dostęp: 25.03.2019).
Preschool Songs
Źródło: caseywest, Preschool Songs, https://www.flickr.com/photos/caseywest/4604031901, (dostęp: 25.03.2019).

Rady dla rodziców

Adaptacja dziecka do nowego miejsca to element, który powinno się dobrze przeprowadzić, aby dziecko dobrze odnalazło się w nowym miejscu. Pozwoliliśmy sobie na przygotowanie dla Państwa kilku prostych zasad/rad. Mamy nadzieję, że okażą się Państwu pomocne!

Pierwsze dni, w których dziecko zostaje samo w nowym miejscu są bowiem trudne i dla dziecka i dla… rodzica. Trafiając do przedszkola zostaje bez opieki i czujnej kontroli rodziców. To wydarzenie trudne i pełne nieprzyjemnych emocji, ale jest kilka rzeczy, które mogą zrobić Państwo, jako Rodzice, żeby ten moment ułatwić sobie i swoim pociechom.

Oto kilka mądrych rad pań opiekunek:

  • należy rozmawiać z dzieckiem o nowej sytuacji, wytłumaczyć gdzie i po co idzie :),
  • zachowajcie spokój podczas rozstania z dzieckiem (ono wyczuwa Wasz niepokój).
  • zawsze trzeba pożegnać się z dzieckiem, dać buziaka i obiecać, kiedy po niego wrócimy. Mimo wszystko pożegnanie jednak musi być krótkie i stanowcze. Nie można przedłużać pożegnać, gdyż efekt tego jest odwrotny od zamierzonego. Proszę uwierzyć, że większość dzieci przestaje płakać jak tylko za rodzicem zamkną się drzwi.
  • jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze postarajcie się, by przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola ten z rodziców, z którym rozstania są mniej bolesne.
  • nie zabierajcie dziecka do domu, gdy płacze przy rozstaniu  (jeśli zrobicie to, choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić).
  • zaakceptujcie uczucia dziecka, i nie zawstydzajcie (płacz jest naturalną, zdrową reakcją dziecka na nową sytuację, duża chwiejność emocjonalna dziecka powoduje, że już za chwilę jest wesołe i świetnie się bawi).
  • nie obiecujcie: „Jeśli pójdziesz do przedszkola to coś dostaniesz” (kiedy będziecie odbierać dziecko możecie dać mu malutki prezencik, ale nie może to być forma przekupywania).
  • dobrym pomysłem jest zabranie do przedszkola ulubionej zabawki, gadżetu dziecka tak, aby miało ze sobą coś swojego, co dobrze mu się kojarzy i dawało mu dodatkowe poczucie bezpieczeństwa.
  • po wejściu dziecka na salę zabaw Rodzic nie powinien stać w drzwiach czy zaglądać co jakiś czas na salę w poszukiwaniu dziecka.
  • kontrolujcie, co mówicie („Już możemy wracać do domu” – lepiej powiedzieć: „Teraz możemy iść do domu”. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk).
  • nie wprowadzajcie dziecka w błąd mówiąc, że za chwilkę przyjdziecie – przecież to nie jest prawda.
  • zawsze odbierajcie dziecko zgodnie z obietnicą.
  • nie oczekujcie że dziecko zaraz po przyjściu do domu opowie, co wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres.
  • i pamiętajcie… żegnajcie i witajcie swoje dziecko zawsze uśmiechem! 🙂

Ze swej strony dodamy, że każdemu dziecku staramy się dać dużo wsparcia, zrozumienia i ciepła. Współpracujemy z rodzicami, żeby maksymalnie ułatwić stawianie pierwszych kroków ku samodzielności jego największego skarbu – DZIECKA.

A więc przygodę w High Five czas zacząć!