W Przedszkolu High Five jesteśmy świadomi tego, iż powinniśmy przygotować przedszkolaki do rozmaitych problemów otaczającego nas świata. W tym miejscu chcemy omówić tematykę niepełnosprawności.

Czy wiedzą Państwo, iż według danych GUS w grudniu 2023 r. w Polsce było 4 miliony osób niepełnosprawnych?

(dokładnie 4 006,4 tys. osób, które posiadały ważne orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności wydane przez zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności albo orzeczenie o stopniu niezdolności do pracy wydane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych)

Chcielibyśmy poinformować Państwa, że nasze przedszkole jest przygotowane do świadczenia wsparcia dla dzieci z niepełnosprawnością.

Dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na różne rodzaje niepełnosprawności, w tym autyzm, zespół Aspergera, czy sprzężone niepełnosprawności organizowane jest w razie takiej potrzeby kształcenie specjalne. Aby zapewnić jak najlepsze warunki rozwoju naszym podopiecznym, zatrudniamy specjalistów posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, w tym logopedę . Dzięki temu możemy efektywnie współorganizować kształcenie dzieci niepełnosprawnych oraz dostosować program nauczania do indywidualnych potrzeb danego dziecka. Tworzymy warunki, które pozwalają dzieciom rozwijać swoje talenty, niezależnie od rodzaju czy stopnia niepełnosprawności.
Jesteśmy przekonani, że dbając o różnorodność i unikalność każdego dziecka, dajemy mu najlepsze narzędzia do budowania przyszłości.

W ramach naszej edukacji przedszkolnej przybliżamy dzieciom temat niepełnosprawności, uświadamiając je na różnorodność rodzajów niepełnosprawności, takich jak niepełnosprawność intelektualna, narządu wzroku, słuchu i/lub mowy, ruchowa czy inne jej formy.

Dzieci odkrywają i uświadamiają sobie problematykę istniejącej niepełnosprawności przy okazji różnorodnych aktywności, jakie są realizowane w przedszkolu. Przykładowo dzieci:

  • poznają elementy języka migowego (staramy się, aby co roku pojawił się taki akcent przy okazji jednej akademii przedszkolnej);
  • zakładają w ramach Światowego Dnia Zespołu Downa skarpetki  „nie do pary”;
  • rozmawiają o mimice twarzy (przy okazji Dnia Wiedzy o Zespole Möbiusa).

Oprócz tego w ramach codziennych aktywności ćwiczymy nasze zmysły i pokazujemy dzieciom jak ważna odgrywają wzrok (np. zajęcia z zasłoniętymi oczami) czy słuch (np. zajęcia, na których dzieci mają nie widząc rozpoznać pewne elementy poprzez to, co usłyszą).